چیا از کد بیت کوین استفاده نمی‌کند و کد منحصر‌به‌فرد خود را دارد. حال سؤال این است، آیا وجود بیت کوین کافی نبود و چه احتیاجی به ایجاد چیا است؟ 

زمانی که بیت کوین توسعه داده شد، این واقعیت در نظر گرفته نشده بود که زمانی سخت‌افزارهایی به‌خصوص (ASIC-ها) به‌طور کامل از کامپیوترها در امر استخراج پیشی خواهند گرفت، بیت کوین که قصد داشت به‌عنوان شبکه‌ای غیرمتمرکز عمل کند، اکنون در دست عده‌ای از ماینرها افتاده بود که به تولید چیپ‌های ارزان و امکان خرید برق با قیمت عمده‌فروشی دسترسی داشتند. ماینرهایی که در حال حاضر شبکه‌ی بیت کوین را کنترل می‌کنند، دارای برتری در رقابت هستند و حتی زمانی که شبکه نیاز به تغییر داشته باشد، با آن مخالفت می‌کنند. چیا برای حل این مشکل، به ده سال تجربه‌ی به‌دست‌آمده از شبکه‌ی بیت کوین دسترسی داشت.

در مقایسه با سایر رمزارزها، چیا به دلیل بلاک چین غیر متمرکزتر دارای امنیت بیشتر است و همچنین به ابزارهای رمزنگاری مدرن‌تری دسترسی دارد که به این شبکه امکان ایجاد تراکنش‌های هوشمندتری را می‌دهد.

چیا به چه معنا است

نام شبکه‌ و رمزارز چیا از دانه‌ی گیاهی چیا نشأت گرفته است. واژه‌ی چیا از دانه‌ی گیاهی چیا الهام گرفته است. چیا تلاش می‌کند با کاهش وابستگی به انرژی، بلاک چینی سبز را ایجاد کند؛ به همین دلیل به جای واژه‌ی استخراج‌کننده یا ماینر از «فارمر» به معنی کشاورز و به جای استخراج یا ماینینگ از «فارمینگ» به معنی زراعت استفاده می‌کند. مفهوم فارمینگ، بهترین واژه برای اشاره به استفاده از فضاهای بلااستفاده از هارددیسک‌ها است و کسی که با صبر و حوصله به کاشت چیا می‌پردازد، در نهایت با جوانه‌‌های این گیاه پاداش می‌گیرد.

ویژگی اصلی چیا استفاده از مدل اثبات فضا و زمان است؛ مدلی که ادعا می‌کند نسبت به مدل اثبات کار استفاده‌شده در بیت کوین، بیشتر دوستدار طبیعت است. چیا با تمرکز بر فضای ذخیره‌سازی به جای استفاده از قدرت پردازشی، سعی در تأمین امنیت شبکه‌ی خود دارد. بااین‌حال بعضی از منتقدان چیا به این نکته اشاره کرده‌اند که این به معنی  تأثیر نگذاشتن بر محیط زیست نیست. به این دلیل که چیا صرفا از هارددرایو برای فارم استفاده می‌کند، اثرات محیط زیستی ساخت هارد مستقیما به چیا مربوط است. اجرای یک نود که با گواه بر فضا کار می‌کند، مقداری الکتریسیته مصرف می‌کند و از نود گواه بر کار بهینه‌تر است، اما مصرف، هنوز صفر نیست.


شبکه‌ی چیا چگونه کار می‌کند

 چیا به جای استفاده از کامپیوترهای قدرتمند برای حل مسئله‌های ریاضی، در فضای هارددیسک‌(HDD) و دیسک حالت جامد (SSD) و با مکانیزمی شانسی، امنیت بلاک چین خود را تضمین می‌کند. فارمرهای چیا اقدام به ساخت پلات‌های ۱۰۱ گیگابایتی روی فضای هارددیسک خود می‌کنند؛ این پلات‌ها حاوی هش است. زمانی که بلاک جدیدی به بلاک چین چیا افزوده می‌شود، هش آن با هش موجود در درایو فارمرها مقایسه می‌شود، کاربری که نزدیک‌ترین نتیجه را بازگرداند، برنده‌ی مسابقه‌ی فارمینگ است و پاداش آن بلوک را دریافت می‌کند.

از آنجایی که ثبت داده‌ها در هارددیسک‌ها نیازمند محاسبات پیچیده نیست، در تئوری، مهاجم به شبکه‌ی چیا با استفاده از حمله‌ی «آسیاب کردن (grinding)»، چندین امکان (هش موجود در پلات در مقایسه با هش درخواستی شبکه) را بررسی می‌کند و نزدیک‌ترین را هدف قرار می‌دهد. برای جلوگیری از انجام این حمله، شبکه نیازمند مقدار مشخصی از زمان سپری‌شده بین بلاک‌ها است، این بدین معنی است که کاربران نمی‌توانند به‌آسانی با بازنویسی نامحدود یک پلات به حل مسئله بپردازند و تمامی پلات‌های ساخته‌شده برای یافتن مطابقتی با مقدار اعلامی شبکه مورد نیاز است.

 

منبع: رمز ارز چیا