شیوه کار به این صورت است که همه کاربران دارایی‌های خود را در استخر نقدینگی با هم به اشتراک می‌گذارند و این موضوع باعث می‌شود که کاربران برای انجام مبادلات خود منتظر نباشد تا شخصی قصد معامله در همان زمان و همان قیمت را داشته باشد و از سوی دیگر با این کار مقداری از کمسیون حاصل از انجام معامله به کاربرانی که دارایی هود را در استخر نقدینگی به اشتراک گذاشتند تقسیم می‌شود. این یک قدم رو به جلو در زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.

تاریخچه و بنیان گذاران صرافی یونی سواپ


یونی سواپ به عنوان طرحی برای معرفی AMM ها یا بازار ساز خودکار در اتریوم به مخاطبان ارائه شد، خالق این پلتفرم هیدن آدام ، توسعه دهنده اتریوم است، او حین نهایی کردن یونی سواپ در پروژه‌های مختلفی کار می‌کرد و کار او مستقیماً توسط خالق اتریوم اطلاع داده شد. بوترینحتی در نهایت نام پروتکل که در ابتدا به Unipeg معروف بود را به آن داد .

آدام همچنین گفته است که الهام اصلی پلتفرم یونی سواپ از یکی از پست‌های وبلاگ خود بوترین ناشی شده است. ایده اصلی او برای تمرکز بر اتریوم پس از آن انجام شد که یکی از دوستانش او را متقاعد کرد که تحقیق و درک پروتکل را در سال ۲۰۱۷ آغاز کند. همانطور که در مطالب قبلی نیز گفتیم، توکن این پلتفرم در سپتامبر سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است.

هدف ارز یونی سواپ
این ارز در واقع یک پروتکل متن باز است که برای تبادل انواع توکن‌های ERC-20 مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید این پروتکل در بستر شبکه اتریوم انجام می‌شود و همین عامل نیز باعث افزایش سرعت و امنیت آن می‌شود. هدف اصلی از تشکیل ارز دیجیتال یونی سواپ این بود که بستری برای کاربران شبکه بلاکچین اتریوم فراهم شود تا بتوانند به صورت مستقیم معاملات خود را انجام دهند بدون اینکه نیازی به واسطه داشته باشند.

نحوه کارکرد یونی سواپ
مبادلات در صرافی یونی سواپ با کمک گرفتن از قراردادهای هوشمند برای اجرای پروتکل‌ها انجام می‌شوند. قراردادهای هوشمند Exchange و Factory دو قراردادی هستند که در حال حاضر برای انجام تریدها به کمک این پلتفرم آمده‌اند. هر کدام از این قراردادها برای انجام عملیات مشخصی فراخوانی می‌شوند. برای اضافه کردن توکن جدید به پلتفرم یونی سواپ قرارداد هوشمند Factory به معنای کارخانه فراخوانی می‌شود و در مواقعی که نیاز به سواپ یا همان مبادله ارزها و توکن‌ها در پلتفرم باشد، قرارداد هوشمند Exchange به معنای تبادل فراخوانی می‌شود.